Jak získat TOP finanční páku?

Všichni chceme v životě dosahovat nejrůznějších cílů, vizí a záměrů. Hledáme k tomu cestu a snažíme se věci naučit a pochopit. Někdy se vše daří, jindy (zpravidla většinou) nedaří.

Učíte se burzu a o burze říkáme, že je to technicky a technologicky nejjednodušší podnikání, o kterém víme. A je to pravda, protože na burze se potýkáme pouze se dvěma možnostmi – ceny akcií, komodit a měn mohou totiž pouze růst nebo klesat. A my se snažíme realizovat spekulace na cenové pohyby v trzích, kterým chceme rozumět. Máme k tomu obchodní platformu a soubor určitých informací, vědomostí, znalostí a dovedností. Snažíme se na tom vydělávat peníze.

Ano, technicky je to snadné. Přesto se s tím velká část lidí neumí popasovat. Neumí se popasovat ani s jednoduchostí, ani s tím, co se musí naučit. Povíme si tedy více o tom, jak se efektivně věci naučit.

Pojďme se zaměřit na to, jak získat TOP finanční páku pro realizaci našich záměrů a cílů. A taky jak se vlastně naučit všechno potřebné ohledně burzy a peněz, protože se chceme naučit rozpohybovat na burze peníze. Hledáme ziskové příležitosti, učíme se jak na to, učíme se rozhodovat, učíme se zpracovávat informace atd. Jak to tedy máme udělat, abychom do naší hlavy dostávali informace správně?

Určitě už znáte můj termín ziskové sekvence myšlení. Přesně tak, chceme dostávat do hlavy něco jako ziskové sekvence myšlení – správné informace, správně je tam zpracovávat a vytěsnit z ní ty špatné neziskové ztrátové sekvence, které nám ztrpčují život. Čili my sami rozhodujeme o tom, co do své hlavy umístíme. Zda to budou ztrátové sekvence myšlení nebo ziskové sekvence myšlení.

Jak ale na to? Jak tedy získat tu TOP finanční páku?

Tou TOP finanční pákou pro realizaci záměrů a cílů je vzdělání. To je nejšpičkovější finanční páka, kterou známe. Přesahuje všechny možné pákové efekty, které si umíte představit. Proč tomu tak je a u koho bude vzdělání působit jako finanční páka a u koho ne, si teď v krátkosti povíme.

Většina z vás má absolvovanou nějakou školu – základní, střední nebo vysokou. A na té škole je stanoven určitý způsob učení, vzdělávání se. To znamená, že chodíme do školy a posloucháme přednášky našich učitelů, profesorů nebo mentorů. V normální době jsou to zpravidla živé přednášky, při kterých si v předurčený čas píšeme poznámky a následně se snažíme pochopit látku. V dnešní době mohou být tyto přednášky online, avšak ne všichni učitelé se s tím umí správně popasovat.

Dále máme k dispozici knihy. Já sám mám mraky knih o burze. Nevím a do dneška nejsem přesvědčen, zdali se z knihy jako takové dá vůbec něco naučit. Pochopil jsem, že částečně ano a částečně ne. A to je to, k čemu teď budeme směřovat. Co potřebuje školák nebo student? Potřebuje ještě mentoring, potřebuje někoho, kdo ho bude motivovat, kdo mu poradí, kdo ho bude ve vzdělávání správně navigovat.

Další součástí vzdělání je praxe. Ať už se jedná o praxi ve škole nebo určitou praxi ze života při realizaci dosud nabytých vědomostí. A součástí školské výuky je testování. Děláme testy, zkoušky a snažíme se v nich uspět. Zkoušení nemusíme mít rádi, ale přesto je to součástí klasického vzdělávání.

A výsledkem tohoto školského systému bývají zpravidla známky a ohodnocení. Teď je otázka, jestli toto vzdělání může do našeho života přinést finanční páku. Tady si stačí připomenout náš známý cashflow kvadrant:

  • Zaměstnanci
  • Podnikatelé a živnostníci
  • Majitelé firem
  • Investoři

Je tedy jasné, že školské vzdělání vás nenaučí vůbec nic, ani o podnikání, a ani o tom, jak se stát majitelem firmy nebo jak se naučit investovat. To, co vás klasické vzdělání naučí, je pracovat. Naučí vás prodávat váš čas a vaši energii za peníze. A budete dostávat navždy takové peníze, jaké odpovídají hodnotě vaší práce na burze práce. A to není moc pozitivní informace.

My hovoříme o něčem, čemu říkám škola života a nazveme jí v kontextu toho, v jaké komoditě se nacházíme:

Škola inteligentního investora

Teď si představte sami sebe jako inteligentního investora a pracujte s následujícími informacemi, které znáte. Ziskové frekvence myšlení. O čem jsou? Máme hlavu, máme mozek a v něm se vyrábí naše myšlenky. Tam se předurčuje to, co vymyslíme, co zrealizujeme a jak se bude vyvíjet náš život na základě naší svobodné vůle.

Naše tělo a naše hlava, mozek, to je něco jako hardware. Je to stroj, ve kterém se věci odehrávají. Mezi námi, znamená to, že se musíme o ten hardware starat. Aby byl v pořádku, aby správně fungoval.

Do hlavy, mozku a mysli umisťujeme software – to jsou myšlenkové postupy / myšlenková schémata. Postupy a schémata, která mají vést k realizaci toho, co opravdu v životě chceme.

Do hlavy dále ukládáme nejrůznější informace. A protože je těch informací hodně, dobře víme, že je potřeba i v tomto případě dodržovat pravidlo 80/20, abychom si ji zbytečně nezahltili.

Pak máme pravou polovinu mozku, ve které se odehrávají spíše celostní pochody. Intuice, motivace, emoce. A naše hlava to celé propojuje – ratio (informace, software, hardware) s tím zdánlivě iracionálním. S tím, co je na pozadí.

Dále pracujeme se smysly – čich, hmat, chuť atd. To všichni známe. A tyto smysly zpracováváme v rámci vzdělávání jako:

  • Vizuál
    Přijímáme informaci zrakem a snažíme si to, co přijímáme, vizualizovat. Jedná se o proces imaginace.
  • Audio
    Dále posloucháme. Dotyčné informace zpracováváme ještě i na pozadí pomocí sluchu, což můžeme využít pro potvrzení toho, jak jsme informacím porozuměli nebo pro jejich opakování.
  • Texty
    A nakonec vnímáme smysly texty. Díky nim si zpravidla potvrzujeme to, co jsme slyšeli a viděli, a právě v této textové podobě na nás vykouknou podstatné informace podle pravidla 80/20.

Možný je i opačný postup. Můžeme si přečíst texty a udělat si poznámky, ale pravděpodobně nebudeme mnoha souvislostem rozumět. Bude to komplikovanější, protože budeme objevovat pouze svět 2D (písmenka a obrázky). A my potřebujeme kompletní 3D formu, tedy zrakový dojem, audio dojem a to celé si potřebujeme ve své hlavě krásně namixovat.

Jaké tedy máme ve vzdělávání možnosti?

  • 1
    Přednášky
    Zkušenost ukazuje, že 20 % vědomostí, které se naučíme, pochází z toho, co vidíme a slyšíme. Jsou to přednášky. Přednášení učitelů, mentorů atd. Tyto přednášky mohou být online nebo offline, což je v dnešní době bohužel vzácnost. Soustřeďme se tedy na přednášky online. Můžeme je mít ve formě videa, audia a můžeme je mít podepřené psaným textem. V tom případě je šance na porozumění dané přednášce největší.
  • 2
    Knihy
    Potom máme knihy – v našem případě třeba náš Smartbook. Kniha sama o sobě je skvělá věc a klienti z kurzu Hrajeme si na burze často říkají:
„Kniha skvěle doplňuje kurz. Posloucháme kurz, posloucháme videa, posloucháme audia, procházíme si jednotlivé texty, zkoušíme v praxi to, co se učíme a sem tam si vezmeme do ruky tuhle knihu a snažíme se podívat na konkrétní informace z jiného úhlu pohledu. Děláme si do ní i poznámky, podtrhujeme si to, čemu rozumíme, děláme si otazníky tam, kde tomu nerozumíme a potom se koukneme znovu na videa a audia a vstřebáváme i mentoring toho kurzu.“

Někteří z vás máte nejdříve Smartbook. Tyto zkušenosti vašich kolegů vám mohou v praxi chybět.

K tomu potřebujete pro své vzdělávání mentoring. Potřebujete radu, komunikaci. Opřít se o názor někoho jiného nebo mít možnost sdělit ten svůj a konzultovat / konfrontovat jej.

  • 3
    Praxe
    Dále potřebujete praxi. 20 % toho, co se naučíte, je právě praxe. Zkoušíte na burze věci na demu, na live, ale stále se nacházíte v učebním procesu. A i když si pořídíte svůj live účet (což vřele doporučuji, protože v podmínkách reálného trhu se naučíte nejvíc), tak to ale neznamená, že byste zde měli s ambicí stát se co nejrychleji dolarovým milionářem zbytečně riskovat. Váš první live účet je pořád o procesu učení. To vyžaduje obchodovat velmi často, ale zároveň velmi málo. Především riskovat málo, abyste zažili co nejvíce tržních situací, abyste si do hlavy zapracovali správné informace a software, a abyste si to, co se naučíte z přednášek, knih a mentoringu, co nejvíce prověřili sami na sobě.
  • 4
    Předávání informací
    Posledním souhrnem dovedností, kdy se učíte, je předávání informací, které jste se naučili, jiným lidem a jejich celkové sdílení. Učit jiné lidi, v tom je ten klíč. V okamžiku, kdy budete mít tendenci a schopnost to, co jste se naučili, vysvětlit komukoliv z vašeho okolí (nějakému zájemci, kamarádovi, příteli nebo známému) a budete mu vysvětlovat co vlastně na té burze děláte, budete ho učit, tak vás právě tento proces vysvětlování přiměje k tomu, abyste si to porozumění a pochopení té látky / tématiky ještě značně vylepšili. Zkrátka a dobře, když chcete učit jiné lidi, musíte se učit ještě více. Je to takové kolečko.

První body, tedy přednášky, knihy, mentoring a praxe, se v podstatě v našem případě realizují v rámci našich kurzů Hrajeme si na burze. Náš kurz je něco jako neformální škola, je to škola inteligentního investora. Jakákoliv část této školy vytržená z kontextu nemůže mít nikdy takovou účinnost jako celý balík. Je to totéž, jako kdybyste chtěli vystudovat střední nebo vysokou školu a chtěli byste se všechno, co do života potřebujete, naučit výhradně z vysokoškolských skript nebo z učebnic. Ale v okamžiku, kdy vám budou scházet přednášky, mentoring, sdílení, zkoušení a testování, tak se v podstatě nikdy k výsledku nedoberete.

A právě testování, zkoušení a výsledky jsou tou poslední oblastí klasického vzdělávání. Já vás zkoušet nebudu. :) Vy se vyzkoušíte sami. Vy sami si na svých sériích ztrátových nebo ziskových obchodů dáte vysvědčení, jak na tom jste. Vaše výsledky, to je stav vašeho bankovního účtu po realizaci vašeho podnikání anebo podnikání na burze.

Výsledkem jakéhokoliv podnikání má být zisk. Na burze v podstatě děláme to, že postupně měníme hru na burze v seriózní podnikání. Podnikání je definováno jako činnost realizovaná za účelem dosahování zisku. Z tohoto pohledu si můžeme položit otázku, kde vzniká ta finanční páka našeho neformálního vzdělávání – školy inteligentního investora.

Pakliže využijeme všechny tyto dovednosti, informace a software ve správném hardwaru, tak se stane naše vzdělávání měřitelnou veličinou. Naše náklady, výnosy i parametry podnikání. To, co investujeme do vzdělání – čas, peníze i energii, se snažíme přeměnit v konkrétní výnosy, výsledky nebo zisk. Tzn. charakter neformálního vzdělávání školy inteligentního investora mají povahu investice a investice souvisí s podnikáním.

Je to tedy především o motivaci – musíte mít opravdovou velmi silnou motivaci, musíte to vnitřně cítit, musíte si umět vizualizovat jasně svoje záměry a cíle, a v tom případě se toto vaše neformální vzdělání (škola IN IN) stane přesně tou finanční pákou pro vaše podnikání a můžete ji přeměňovat v zisky. Obecně platí, že jakékoliv neformální vzdělávání v oboru podnikání má vliv na peníze v sektoru podnikatelů, majitelů firem i investorů. Zkrátka a dobře, právě to neformální vzdělávání vede k výsledkům na té naší pravé straně cashflow kvadrantu.

Originální videopřednášku můžete shlédnout zde

Text ve formátu PDF určeném k tisku si můžete stáhnout zde